Avainsanat

, , , ,

Elokuussa 2015 aloitti 20 uutta opettajaopiskelijaa uudenlaisessa ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmässämme. Samalla, kun opiskellaan ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja, keskitytään kehittämään opettajan digitaalista osaamista ja löytämään uusia oppimisratkaisuja.

Ryhmässä on verkko-oppimisen ja digitaalisuuden asiantuntijoita muutama, suurin joukko on varmasti jonkin verran tietoisia some-maailman hyödyntämisestä ja on mukana heitäkin, joille someympäristöt ovat melko uusi ja tuntematon alue. Kaikkia meitä yhdistää kuitenkin kiinnostus ja innostus digitaalisen oppimisen maailmaan.

Tärkeää on ottaa ensin työvälineet ja sovellukset haltuun ja sen jälkeen miettiä
konkreettisia ja kunkin omalle alalle sopivia digitaalisia työvälineitä – niissä kohdin, joissa niitä tarvitaan. Niiden pitää edistää oppimista ja tukea kullakin alalla sen ammatillista osaamista. Sopiiko esimerkiksi maatilan käytännön töiden opiskeluun esim. navetassa paremmin mobiililaite vai kannettava tietokone? Tai datanomeille käytännön töiden oppimiseen tietokone vai mobiililaite? Jossakin vaiheessa ehkä kumpikin esimerkkiryhmä tarvitsee molempia ja pärjää ilman kumpaakaan, mutta olennaista on pohtia digitaalista käyttötarvetta ammatillisessa kontekstissa.

YM15infopäivä

Osa ryhmästä oli koolla kesäkuun infopäivänä.

Ryhmän opettajat jakavat pääsääntöisesti kaiken tiedon ja ohjeistuksen avoimessa
ympäristössä (WordPress). Ohjauksen kanavia on useita; Open blogi, suljettu Facebook-ryhmä, Skype, Webex, myöhemmin WhatsApp… Opiskelijat ryhtyvät luomaan henkilökohtaista oppimisympäristöään haluamiinsa sovelluksiin. Suosittuja ovat mm. Googlen palvelut. Tapaamme myös säännöllisesti noin kerran kuukaudessa Visamäen kampuksellamme.

Odotan tulevaa opiskeluvuotta, sillä ryhmän opettajana uskon oppivani taas erittäin paljon tältä ryhmältä ja uusilta toimintatavoiltamme. Odotan erityisesti kuulevani opiskelijoilta uusia oivalluksia omalle alalleen digitaalisten välineiden hyödyntämisestä. Tarjoilemme paljon uutta, mutta he tekevät valintoja. Etenemme pienin ja käytännönläheisin askelein kohti opettajan digitaalista osaamista.