Avainsanat

, ,

 

twitter-848528_960_720.jpg


Olen pitkään ihmetellyt
 Top 100 Tools for Learning -äänestyksessä oppimisen välineiden kärkipäässää pysytellyttä Twitteriä. Oma kysymykseni on näiden Twitter-vuosien aikana ollut se, että minkä tasoista oppimista ja osaamista syntyy mikrobloggaamisen johdosta?


Twitterissä voit olla laajan joukon seurattavana tai seuraajana. Siellä voit vapaasti seurailla itseäsi kiinnostavia henkilöitä ja luoda itsellesi teemoittain seurattavia listoja sekä koota itsellesi merkityksellisiä tykkäyksiä. Twitterissä toimiessa törmäät todella aktiivisiin twiittaajiin sekä satunnaisiin tilin luojiin.

Mutta palataanpa takaisin oppimisen äärelle. Oman kokemukseni kautta näen, että yhteisesti sovitulla Twitter-tunnuksella (hastag) voidaan twiittailla esimerkiksi koko koulutuksen ajan aiheeseen liittyvistä teemoista (esim. #digiope16) ja upottaa syntyvät twiitit yhteiselle oppimisalustalle (esim. https://digioo2016.wordpress.com/). Toisaalta erilaisten tilaisuuksien antia ja etenemistä on helppo seurata etäältäkin sekä samalla saada uusia ideoita omaan toimintaansa ( esim. #itk2016 tai #OEB16) ja sopia organisaation sisällä yhteisesti käytettävästä tunnuksesta (#hamk).

Viime kuukausina olen paneutunut erilaisiin oppimisen taksonomiaan ja Bloomin perinteikäs taksonomia on kokenut linkityksen digitalisaatioon  Andrew Churchesin käsissä. Bloomin digitaalisen taksonomian lajittelussa on Twitter-sovelluksena usein sijoitettu alemman tason osaamista kuvaaville tasoille. Twiittaamisen katsotaan sijoittuvan siis muistamiseen ja ymmärtämisen tasoille . Itse opettajakouluttajana pyrin omassa opetuksen suunnittelussa luomaan mahdollisuuksia korkeamman tason ajatteluun ja osaamiseen ( soveltaa, analysoi, arvioi, luo). Tästä varmaan osaltaan johtuu se, miksi olen usein jäänyt miettimään Twitterin korkeita sijoituksia juuri oppimissovelluksien äänestyksessä ja valinnoissa. Mikäli oppimisen ja osaamisen tavoitteluun riittää siis alemman osaamistason vaatimukset, toimii Twitter varmasti hyvänä oppimisen renkinä.

Tässä vielä muutamia vinkkejä Twitter-innokkaan opettajan toimintaan:

    • luo ryhmälle uutisvirta
    • twiittaa ryhmän tulevista tapahtumista ja palautusaikatauluista
    • sitouta oppijayhteisö käyttöön
    • verkostoidu muiden kouluttajien kanssa
    • twiittaa avoimia kysymyksiä
    • upota twiitit ryhmän blogiin tai muuhun verkkoympäristöön
    • yhdistä eri opiskelijaryhmiä
    • vinkkaa hyvistä materiaaleista
    • järjestä erilaisia livesessioita
    • lähetä videoita ja integroi ne opiskeltavaan aiheeseen
    • innosta ryhmää twiittaamalla erilaisilla kyselyitä

Lisätietoa:
Bloom´s digital taxonomy